Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

pengalaman

Syukur ya Allah..semuanya dipermudahkan..dah hampir 2 bulan baby muhammad melihat dunia.terasa macam baru semalam ja dia dilahirkan..
kalau diikutkan kata doktor dan nurse di KKIA,lambat lagi aku nak bersalin walopon minggu tu dah masuk minggu ke 40..sebab kepala baby tak turun lagi.aku pun dok pikir alahai lambat lagi la nak tengok baby ni.
hari ahad 20 februari aku pi keja macam biasa la..cuma petang tu aku agak musykil.sebab ada tanda lendiran jernih macam gam..tapi tak rasa apapun..dan ada kuaq ayaq jernih skit..kat hati dah terdetik ni tanda2 kot..tapi bila pikir kata doktor (sebab sabtu 19hb aku pi scan,kepala baby blom masuk saluran pun),aku releks ja..cuma dah standby bersih2kan bilik aku,tinggal pesanan kat my assistant semua la,,nak punch card tu aku bagitau kat kakak2 ofis,depa kata haa dah tanda la tu.esok tak mai ofis dah la..hihi syok plak aku dengaq.

my b amek aku balik keja,aku cakap la pasai tanda tu..dia kata nak antaq aku balik umah la sbb dah ada tanda.aku cakap takyah,jum pi showroom dulu,saja nak jalan2 last sebelum berpantang.kat umah tadak plak tanda apa2..hmm aku dok pikiaq esok ada check-up kat KKIA so aku nak tanya nurse la nanti..

pagi time subuh aku tersedaq dari tidoq rasa mcm ayaq keluar skit,bangun cek tengok ada la basah kain aku dalam besaq tapak tangan..aku macam musykil gak..malam tadi pun ada sikit..aku dok ingat macam lendiran yang keluaq petang tu ja so aku buat taktau ja..tapi pagi ni aku macam berdebar bila tengok air tu..aku pun cepat2 mandi,siap2 semua baru gerak my b.cakap kat dia aku rasa nak pi PMC dulu la sblum pi KKIA,aku nak jumpa doktor kumar tanya pasal tanda ni..keluaq awal sebab dalam otak dok pikiaq nak pi KKIA plak lepas pi PMC tu..hehe..MIl pon heran awat kami pi awai..tapi yang nak tergelak,aku n my b tak abaq pun pasai ayaq keluaq ka apa ka..cuma aku kata nak pi PMC sat pastu baru nak pi KKIA..

sampai PMC aku pi bahagian kecemasan.cakap ada turun tanda,doktor yg tengah on duty mai check dia kata dah 2 cm ni.time tu rasa risau ja kalau sakit time buat VE ni..tapi alhamdulillah la tak rasa apa2..so depa cakap kena tahan sebab nanti biaq doktor kumar plak tengok.time nak naik lif ke wad,terserempak dengan doktor kumar jadi kami naik lif sekali..dia kata kalo tadak apa2 harini jugak bole bersalin..tapi nanti dia pi check aku sebab dia nak melawat patient dulu..masuk wad releks lagi la.depa bagi ubat untuk berak..dah berak suma baru rasa berdebar time depa pasang mesin CTG tuu..DR.Kumar mai check dia kata 2cm lagi ni..so dia cakap dia akan buat bukaan ke 3cm..dia suruh tarik nafas dan aku dengaq bunyi macam benda koyak..nasib la tak rasa sakit ka apa cuma aku berpeluh2 ja time tu..so dia suruh tunggu lagi..tapi time tu aku dia suruh masuk dalam labor room teruih..time tu dalam pukui 2 kalo tak salah aku la..

tunggu punya tunggu 3cm ja.then doktor cakap nak induce sebab dia kata dia takmau amek risiko..bole kalo nak tunggu cuma ada risiko baby kena jangkitan kuman sebab dah leaking kan..buat apa nak amek risiko untuk baby kalo ada cara lain untuk percepatkan proses..so bila dah drip ubat baru la start sakit..time tu la baru air ketuban dipecahkan..banyak jugak air ketuban tu..doktor cakap dia estimate aku bersalin malam sat lagi so dia suruh my b pi makan2..tapi my b pun tak lalu dah nak makan..haha..ya rabbi,sakitnya taktau nak cakap..sampai meleleh2 air mata aku..nurse yang mai check contraction aku cakap contraction aku tinggi tapi bukaan slow..mungkin sebab air ketuban banyak,so dah menampan kepala baby masuk laluan sebab tu baby lambat nak masuk..aku sampai terketaq2 dah..pastu depa inject ubat tahan sakit pun tak jalan..so doktor cakap if nak epidural bole sebab dia tengok aku macam dah tak tahan sangat..my b suruh doktor bagi epidural..dia yang tak tahan tengok aku sakit..

lepas suntik epidural dalam pukui 5 ptg tu,rasa selesa sangat..hehehehe..time tu bukaan baru 5cm..baru la bole cakap dengan my b..dalam pukui 8-9 malam tu nurse cakap dah 9cm ni..doktor sampai dia kata dalam 9.30 bole la aku ready..so depa off kan epidural tu..tapi time aku aku tak rasa sakit..huhu..doktor cakap memang ada kes bila dah 10cm bukaan patient akan rasa mild contraction..itu la yang jadi kat aku..kali pertama push tak berjaya..pastu push lagi..then doktor cakap nak vacum skit bagi kepala baby turun..sebab baby kepala masih jauh ke dalam..and doktor cakap if kali ni tak berjaya,dia nak proceed untuk c-sec la..dengaq kata nak operate tu semangat ja aku nak push..alhamdulillah sekali push,dah nampak kepala..time tu kemain lagi nurse2 termasuk my b dok bersorak..aku orang last dalam labor room so nurse2 dari bilik lain mai dok bagi semangat gak..and sekali lagi push aku rasa macam benda besar keluaq..rasa lega yang amat..pastu doktor amek baby letak atas perut,nampak pipi ja yang tembam..hahaha!my b pi tengok baby and azan..pastu nurse bawak baby kat aku bagi aku kiss and bawak keluar tunjuk kat family ;D aku kat dalam dalam proses menjahit..alhamdulillah tak banyak jahitan pun..dah siap semua babah,ummi,mama mai masuk jumpa aku sebelum depa balik..and lepas tu my b and adik aku..dalam pukui 12 tgh malam baru aku masuk wad..haih nak tidoq pun tak bole sebab gembira sangat hati..hehe..

esok pagi doktor cakap aku dah sehat,bole nak balik arini..baby dah berak cuma belum kencing..so tunggu dia kencing dulu baru bole balik..kalo tak,baby tinggal situ,aku balik dulu..alahai sedih aku dengaq..pastu aku mintak nak pi jenguk baby..macam tak percaya ja baby montel yang aku kendong tu anak aku..hehe..lepas naik ke wad untuk bersiap2,nurse bagitau baby dah kencing lepas ja aku keluar dari nursery tu..alhamdulillah!

sakit setiap orang tu berbeza2..macam aku seboleh2nya takmau induce dan guna epidural tapi itu jugak pengalaman yang aku dapat..orang cakap time VE tu sakit tapi alhamdulillah aku tak rasa sakit sikit pun..aku rasa ni antara pengalaman terindah aku.sebabnya my b beranikan diri temankan aku dalam labor room..my b ni bukan jenis orang yang berani tengok darah.time baby nak kuaq,dia yang excited lebih pi jenguk..haha..yang paling aku terharu,nampak tangisan kegembiraan dia :) owh sangat2 sweet..syukur sangat2 dan alhamdulillah 10.07 malam lahir la wan muhammad hail di dunia ni ;)..tengok ja baby,hilang semua sakit.rasa macam mimpi ja sakit2 tu..dah tak teringat dan terasa sakit tu lagi.besar sungguh anugerah Allah SWT berikan kepada kaum wanita ya ;)

No comments: