Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

pengalaman keguguran/miscarriage 3

kamis mlm jumaat,aku xleh tidoq.selang sejam aku jaga..asyik pi toilet..time kencing aku perasan ada ketul2 kuaq..tp x besaq mana..dlm kol 4pg aku dah kena puasa..pukul 5 pg SN mai gerak aku soh kencing,doktor nak masuk ubat katanya.selesai kencing,aku baring kat katill..tetiba SN tu mai kata 'ya allah!soh pi kencing x bangun2 lg??"aku geram aku kata'dah bangun la'then SN kata'abehtu awat xpi kat bilik depan tu?'pokpekpokpek dia hingaq kat aku.aku tengok jaaaa muka dia..doktor pelatih dah ada,muka pun masam je..sabaq muna sabaq..SN tu tgk aku dok tenung dia,dia ckp 'lain kali kalo saya kata doktor nak check,kena mai bilik ni,doktor tunggu sini..'aku wat bodo ja..tgk muka dia pun dak..doktor tu tgk darah byk keluaq,dia tanya aku ada kuar ketul2 dak..aku kata ada la..then dia tanya ada abaq kat nurse?aku mmg ada abaq kat nurse time depa mai check tekanan darah tu..tp aku kata dak,sbb depa x pesan soh abaq pun.so mana aku tau..yg aku geram SN tu bule wat muka mcm geli2 ja tgk darah ketul2 tu..taubat aku mencik tgk muka dia mcm tu..doktor tu check bukaan aku,dia kata dah bukak ni so xyah boh ubat la..so aku balik katil balik..

dalam 6.30 aku dah xleh tdoq..ya allah sakitnya contraction ni..kiri kanan aku pusing..doktor ada ckp lps 3 jam boh ubat baru cuci rahim..so aku bajet dlm kol 8 la nak pi cuci..tgk jam mcm awal lg,so aku bertahan..dlm 7 pagi,aku rasa mcm darah kuaq laju gila..basah kain aku..aku dah tak tahan,aku pun bangun pi kaunter.aku tau if aku picit button pun depa mesti soh pi kaunter ja.nampak muka aku SN kata 'haa ni awat plak ni?' aku kata 'darah kuaq dah byk' dia kata'pi baring dlm bilik tu'

ok aku tgk jam kol 7 pagi..still ada contraction..darah pun kuar lg..ada nurse dlm bilik tu sembang sesama depa 'patient ni watpa kat sini?'sorang lg ckp'tah,xtau'then depa kuaq..aku dok perati ja SN yg bising kat aku pg td..amboi sembang sakan kat luaq..dia perasan aku tgk dia,dan2 ckp 'ni sapa2 pi check sat patient dlm bilik tu' but sapa pun xmai..then aku dok dengaq depa sembang pasai tiket flight murah bulan 7 ni.ya allah,bule lg noh x mai check aku..then aku dengaq SN yg td tu ckp 'jum pi kafe,sapa nk order apa?'serious aku rasa mcm nk nangih..pasepa xdak sorang pun nk tgk aku..aku tgh bleeding teruk ni..!!smpai tgn aku dah terketar,gigi aku dah berlaga2..

tetiba sorang SN masuk tgk,dia kata 'ya allah,dah bleeding byk ni..baru dia panggei doktor yg tgh round tu..mai 2 org doktor pelatih DR.A ngan DR.V..2-2 perempuan..tekejut depa tgk aku..time tu aku tgk dah 7.30 pagi..ok fine aku dibiarkan stengah jam!WTH!!DR.V check nadi aku..dia kata nadi aku kejap cepat kejap perlahan.dia tanya aku ada sakit jantung x?aku kata xdak..DR.A plak check rahim aku..dia try buang abes suma ketul2 tu..smbil2 tu dia sembang ngan DR.V..dia ckp ni 1st time dia handle kes gugur..selama ni pun dia wat sorang,xdak doktor senior yg bule dia nk ikut..ala2 mcm luahan perasaan la..kesian aku tgk depa..bertungkus lumus tolong aku..then sorang SN cina mai..dia tolong ajar dokto2 tu wat mcm mana..dia kata kalo bule bwk kuaq perabih suma ketul2 tu..x lama DR.LIM mai..dia ckp if suma dah abes x payah cuci la dia kata..nampak gaya mcm suma dah abes..lps suma setel,aku ucap terima kasih kat depa..aku lega sgt sbb depa ni baik mai tlg aku..kalo x,tah brapa lama aku kat dlm tu..

kol 8.30 aku pi scan,DR.LIM ckp still ada sisa2..so dia kata kita cuci la..ok fine aku x kesah dah sbb aku dah lega,contraction suma dah x ada,ketul pun dah x ada..kol 10 pg,aku pi cuci..x sempat aku nk abaq kat my b sbb depa teruih mai amek aku..kol 11.15 aku masuk labour room,kol 12.15 aku terjaga..balik wad baru aku call my b..kelam kabut dia mai..tnya awat aku x abaq awai..aku ckp aku pun x sempat nk inform,sbb depa mai amek aku teruih pi ja..

ptg,mlm dan keesokan paginya,DR.A dan SN cina tu yg baik ngan aku..ckp pun baik2 ja..alhamdulillah SN yg bertugas ari jumaat sabtu tu suma baik..ada yg tolong tukar lampin baby akak situ(bule pun buat kan?)

sebenarnya aku nk ckp,aku xdak masalah ngan suma doktor kat HSB..tapi untuk SN wad bersalin tu,tolong la ckp elok2 skit ngan pesakit..aku tau mcm mana sakitnya time contraction tu..rasa x berdaya dah..kalo SN ckp terjah2 mcm tu,mmg aku sedey sgt..x patut bg layanan mcm tu..aku x soh depa belai @ manjakan pesakit..sekurang2nya tenangkan pesakit.jangan ingat depa ni dok 3rd class,bule layan depa lebih kurang jaa..ni bukan kali pertama aku dengaq cerita pasai depa ni..dah mcm2 crita dah yg aku dengaq membe2 aku laluinya..last2 aku dah lalui sendiri..my b,my parent pun soh pikir byk kali kalo aku nk bersalin kat sini lg..hurmmm.tah la kan...susah aku nk pikir..rasa serik pun ada sebenarnya..

No comments: